YARIS HYBRID W ZIMOWYCH WARUNKACH ELEKTRYCZNY PRZEZ 77% CZASU JAZDY

WYNIKI BADAŃ POLITECHNIKI POZNAŃSKIEJ I KRAKOWSKIEJ

2021-05-19

Ekspertci Politechniki Poznańskiej i Krakowskiej potwierdzili wysoką wydajność napędu hybrydowego występującego w nowym Yarisie. Jak wykazały badania, w mieście w warunkach zimowych samochód ten może nawet przez 77,6% czasu jazdy i na 66,1% pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym. W cyklu mieszanym uwzględniającym jazdę po autostradzie czas jazdy w tym samym trybie sięga 52%, co odpowiada 32,5% dystansu.

 

Pod koniec 2020 roku i na początku 2021 roku dwa zespoły naukowe – Politechniki Poznańskiej i Politechniki Krakowskiej – przeprowadziły badania efektywności energetycznej Toyoty Yaris Hybrid w warunkach zimowych. Testy wykazały, że w mieście hybrydowy Yaris przez większość czasu i na większości dystansu korzysta z bezemisyjnego trybu elektrycznego. W cyklu mieszanym, uwzględniającym również jazdę po autostradzie, hybrydowy Yaris poruszał się bezemisyjnie przez ponad 30% drogi i ponad 50% czasu jazdy.

Wyniki badań obu zespołów były bardzo zbliżone. Niewielkie różnice między nimi mogły wynikać m.in. z różnych warunków atmosferycznych panujących podczas jazdy testowej, ruchu panującego na drodze, jak również stylu jazdy kierowców.

Wyniki badań ekspertów Politechniki Poznańskiej

Z badań przeprowadzonych przez zespół Politechniki Poznańskiej wynika, że nowy hybrydowy Yaris może nawet przez 77,6% czasu jazdy i na 66,1% pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym. Taki wynik naukowcy uzyskali podczas jazdy po mieście w trybie ECO.

Test RDE Toyoty Yaris Hybrid – badanie Politechniki Poznańskiej Udział bezemisyjnej jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym – najlepsze wyniki Tryb ECO

 

Trasa miejska

Trasa podmiejska

Cykl mieszany

Udział trybu EV w przejechanej trasie [%]

66,1%

41,0%

37,3%

Udział trybu EV w czasie przejazdu [%]

77,6%

41,6%

41,4%

Badania pokazały też, że w dynamicznym trybie POWER Yaris Hybrid również bardzo efektywnie wykorzystuje tryb elektryczny. Najlepsze wyniki, jakie uzyskał w mieście, to 76,8% czasu jazdy i 61,1% przejechanej drogi.

Test RDE Toyoty Yaris Hybrid – badanie Politechniki Poznańskiej Udział bezemisyjnej jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym – najlepsze wyniki Tryb POWER

 

Trasa miejska

Trasa podmiejska

Cykl mieszany

Udział trybu EV w przejechanej trasie [%]

66,1%

35,6%

35,9%

Udział trybu EV w czasie przejazdu [%]

76,8%

36,2%

41,9%

Przeprowadzone przez Politechnikę Poznańską badania zostały wykonane zgodnie z warunkami testu RDE i objęły drogi w mieście, poza miastem i na autostradzie. Każdą trasę testowany Yaris pokonał kilkakrotnie w trybie ECO, STANDARD i POWER. Po uśrednieniu wyników hybrydowy Yaris uzyskał w bezemisyjnym trybie elektrycznym 35,5% przejechanej drogi w cyklu mieszanym.

Dane uzyskane przez Politechnikę Krakowską

Z badań przeprowadzonych przez ekspertów z Politechniki Krakowskiej wynika, że nowy Yaris Hybrid oszczędza paliwo nie tylko w mieście, ale też na drogach podmiejskich i krajowych.

Yaris z napędem hybrydowym w mieście poruszał się w bezemisyjnym trybie elektrycznym (EV) przez 69,1% czasu jazdy. Na terenach podmiejskich silnik spalinowy był wyłączony przez 57,3% czasu. Średnio samochód korzystał z trybu EV przez 51,9% czasu jazdy.

Jeśli chodzi o dystans pokonany wyłącznie na silniku elektrycznym, Yaris najlepiej wypadł w mieście (54,8%) i na drogach podmiejskich (52,9%). W całym teście przejechał w trybie elektrycznym 23,7 km z 73,04 km, co stanowi 32,5% trasy.

Test RDE Toyoty Yaris Hybrid – badanie Politechniki Krakowskiej Udział bezemisyjnej jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym Tryb NORMAL

 

Trasa miejska

Trasa podmiejska

Cykl mieszany

Udział trybu EV w przejechanej trasie [%]

54,8%

52,9%

32,5%

Udział trybu EV w czasie przejazdu [%]

69,1%

57,3%

51,9%

Warto podkreślić, że częste korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego przełożyło się na niskie zużycie paliwa. Hybrydowy Yaris w mieście spalał średnio 4,14 l/100 km, a na terenach podmiejskich 3,62 l/100 km. Średnie zużycie paliwa na całej trasie zimą wyniosło 4,77 l/100 km.

Eksperci Politechniki Krakowskiej swoje badania przeprowadzali na trasie o długości 73,04 km w Krakowie, na drogach w okolicach Krakowa oraz na autostradzie, zgodnie ze standardami RDE. Przejazd wyznaczonej trasy zajął 96 minut.

Warunki badań Yarisa Hybrid

Oba zespoły – Politechniki Poznańskiej i Politechniki Krakowskiej – testowali Yarisa 4. generacji wyprodukowanego w 2020 roku. Samochód był wyposażony w napęd Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM oparty na 3-cylindrowym silniku 1,5 l. Auto zbudowane na wyjątkowo sztywnej platformie GA-B zapewniało bardzo dobre właściwości jezdne.

Badania odbyły się zgodnie z obowiązującymi procedurami WLTP, przewidywanymi dla testu RDE. Parametry pojazdu mierzone były na trasie obejmującej odcinek w ruchu miejskim, pozamiejskim oraz autostradowym (każdy z odcinków musiał mieć co najmniej 16 km). Udziały procentowe każdego z tych odcinków w całkowitej długości trasy były dokładnie określone, tak aby zachować obiektywność podczas pomiarów.

Napęd hybrydowy Toyoty

Hybrydy stanowią obecnie najważniejszy napęd w gamie Toyoty. W Polsce i w całej Europie już co druga Toyota to auto hybrydowe. Toyota w ciągu ostatnich 24 lat opracowała 4 generacje napędu hybrydowego i do dziś sprzedała ponad 15 milionów hybryd. Toyota i Lexus łącznie oferują 44 modele hybrydowe, a każdego dnia hybrydy obu marek pokonują łącznie 0,5 miliarda kilometrów.

Udoskonalane od ponad 2 dekad hybrydy Toyoty nie mają sobie równych pod względem zaawansowania, oszczędności, wydajności i wrażeń z jazdy. Dopracowanie każdego elementu i dbałość o najwyższą jakość produkcji przekładają się także na ich niezawodność.

W wyniku niskiego zużycia paliwa oraz ogromnej popularności, hybrydy Toyoty pozwoliły do dziś uniknąć emisji ponad 120 milionów ton CO2 do atmosfery.